Oostenrijk 2003

Donderdag 10 juli 2003

Vroeg uit de veren vanmorgen! Om 5 uur rijd ik richting Roeselare om er Gerrit, mijn mountainbike-compagnon op te pikken. Na alles ingeladen te hebben vertrekken we richting Oostenrijk. Een rit van zowat 1100 km doorheen België, Luxemburg, Duitsland en natuurlijk gastland Oostenrijk. Het landschap verandert voortdurend: van het vlakke Vlaanderenland, over de Ardense hoogvlaktes naar de Moezelstreek om uiteindelijk te eindigen in het voorgebergte van de Alpen. We rijden voorbij het plaatsje St.-Wendel en kijken even om ons heen: hier wordt nl. elk jaar een manche van de crosscountry worldcup gereden. (Of met andere woorden het Duitse Houffalize). Best mooi, maar toch iets te ver van België voor een daguitstap. We zetten onze tocht verder en rijden langsheen München en Salzburg de Oostenrijkse bergen in. Omstreeks 6 uur ‘s avonds komen we aan te Bad Goisern. Niets doet vermoeden dat hier binnenkort een heuse mountainbike marathon plaatsvindt. We trekken naar de toeristische dienst waar we de nodige info krijgen omtrent de kampeermogelijkheden. Er is een plaats voorzien op het plaatselijke voetbalveld. Allen daarheen dus! Er staat al één eenzaam tentje: Jon, een Nieuw-Zeelander en ook deelnemer aan de Trophy vertelt ons zijn reisverhaal en geeft ons wat uitleg over de wedstrijd van komende zaterdag. We luisteren aandachtig en koken dan ons potje om daarna de tent in te duiken voor een welverdiende nachtrust.

Vrijdag 11 juli 2003

Vandaag wordt een rustdag. We verkennen op het gemakske het dorpje. Veel valt hier eigenlijk (nog) niet te beleven. Een terrasje doen, inkopen doen in de Spar, rondfietsen door de straatjes, fietsen op punt stellen en wachten… ‘s Namiddags kan je je stuurbord en je elektronische chip afhalen. We staan als een van de eersten in de rij en rijden nadien terug naar de camping. Onze plaatselijke voetbalploeg speelt vanavond immers een oefenwedstrijd en dat willen we zeker niet missen. Terwijl we de pasta naar binnen duwen genieten we van het spektakel. Onze “helden” verliezen met 1-2. Hopelijk hebben wij morgen meer geluk…

Zaterdag 12 juli 2003

De grote dag! Op het menu staan 3000 hoogtemeters en iets meer dan 100 km. Rond half elf rijden we richting startplaats om er de doortocht van de “crazy people” mee te maken, want naast de marathon over 100 km is er hier ook een tocht over 220 km! Die wordt niet voor niks “hölle und züruck” genoemd. Deze bikers vertrokken vanmorgen om 5 uur en hebben er nu al zo’n 120 km op zitten vooraleer ze hetzelfde parcours als ons afleggen.

Om 11.30 uur is het ons moment. We rijden op geasfalteerde wegen het stadje uit om onmiddellijk de hoogtes op te zoeken. Op de asfaltweg klimmen we naar Herndl. Via een korte gevaarlijke afdaling (de eerste bikers smakken tegen de kiezelgrond) komen we aan in St. Agatha. Van hieruit start de eerste echte klim tot zo’n 1000 meter. (Bad Goisern ligt op 500 meter). We komen voorbij de eerste bevooradingspost en wat blijkt? Al die mannen rijden hier als gekken voorbij! Zelden stopt er een biker om wat voedsel te nemen. Er is nochtans van alles te krijgen: appels, appelsienen, koeken, energierepen, bananen, taartjes, sandwiches, peperkoek, cola, red bull, powerbar drank, water, … Teveel om op te sommen! Na deze eerste tussenstop volgt een fikse afdaling (met snelheden boven de 70 km/u) om nadien via vlakkere wegen richting Hallstatt te trekken. Hier begint de marathon pas echt. Via een steile asfaltklim verlaten we Hallstatt om langs een wandelpad vol haarspeldbochten onszelf naar boven te hijsen. Dit bochtenwerk stijgt makkelijk tot boven de 10%. Eenmaal je aan de kabelbaan komt, denk je het ergste achter de rug te hebben, MAAR… hierna volgt de meest waanzinnige klim die ikzelf ooit gezien heb! Een asfaltweg van meer dan 30% leidt naar de volgende bevoorrading. Ik probeer zolang mogelijk op mijn fiets te blijven en het lukt me nog vrij aardig. Tussen de stappende bikers door slinger ik me een weg naar boven. In het kopje zit echter de gedacht dat er nog meerdere kilometers te wachten staan (nog zo’n 60-tal) en dat “zot doen” op deze klim mij misschien wel eens later (letterlijk) zuur zou kunnen opbreken. Ik stap dus ook maar af en geniet boven van de nodige drank (ja, zelfs een red bull). Met mijn vleugels aan vervolgen we de wedstrijd. Er volgt een korte afdaling om nadien weer gestaag te klimmen naar het hoogste punt van de wedstrijd (1502 meter). Plots worden we echter een wandelpad opgestuurd vol keien en wortels. Fietsen is hier onmogelijk. Met de fiets in de hand klimmen we naar boven. Meer dan een kilometer ver en 300 hoogtemeters hoger bereiken we de top. Er volgt een technische afdaling doorheen de koeien in de weide om uiteindelijk via de gekende “gravelpaden” af te dalen naar Hintertal. We besluiten de bevoorrading achterwege te laten en rijden door. Van hieruit start de laatste serieuze klim. We rijden opnieuw dezelfde berg op maar nu op een brede kiezelweg. Deze klim is ongeveer 7 kilometer lang, maar verloopt vrij regelmatig zonder extreme stukken. Deze klim ligt me wel en ik besluit om op zoek te gaan naar mijn compagnon (Gerrit) die even voordien van me was weggereden. Langzaamaan kom ik terug en eenmaal aan de top van de laatste klim zijn we weer herenigd. We besluiten om samen de laatste 20 kilometer af te leggen. Deze zijn voornamelijk bergaf met hier en daar nog een verraderlijke klim (eerder een bergske). We roetsen naar beneden en komen juist op tijd op de asfaltweg uit. Een wolkbreuk spoelt ons zweet en zout weg en begeleidt ons richting finish. Een eenzame Oostenrijker pikt bij ons aan en met z’n drieën gaan we op pad voor de laatste 10 kilometers. Met een snelheid van 35 km/uur zijn we verre van kapot, maar toch doet de laatste klim nog aardig wat pijn in de kuiten. In de laatste honderden meters stroomt het water werkelijk de helling af. Een van de deelnemers had dit blijkbaar wat onderschat en is recht de ravijn ingereden. Brandweer en politie maken ons duidelijk dat “langzam fahren” nodig is. We besluiten dan ook om vooral te genieten van dit aankomstmoment en zijn dan ook wat blij dat we de eerste Alpenmarathon veilig afgehaspeld hebben. Na 6 uur en 55 minuten rijden we gezamelijk over de streep. Een hele ervaring rijker!
Besluit: Een perfecte organisatie met overal signaalgevers, uitgebreide hulpposten en medische assistentie. een prachtige streek en een geweldig publiek. Gedurende de 100 km staan er overal toeschouwers om je aan te moedigen. (Je waant je even een vedette). Kortom: voor herhaling vatbaar!
Zondag 13 juli 2003
De regen van de voorbije nacht zorgt er voor dat we vooral een vochtige nacht achter de rug hebben, en dat de (droge) kleerkast zo goed als leeg is. Gelukkig regent het deze morgen niet meer. Nog even de sfeer gaan opsnuiven in de aankomsttent. Veel valt hier uiteindelijk niet meer te beleven. We eten nog een taartje en besluiten dan om niet langer meer te wachten op de tombola maar om onze weg terug te keren. Op zoek naar beter weer en een droog bed!